W roku szkolnym 2025/26 przygotowałyśmy wiele ciekawych propozycji edukacyjno-wychowawczych, których wspólnym celem jest wspieranie wszechstronnego rozwoju dzieci w obszarach: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym, a tym samym osiągnięcie przez nie dojrzałości do podjęcia nauki w szkole. Obok codziennej, porannej edukacji, by uatrakcyjnić popołudniowy czas spędzany przez dzieci w przedszkolu systematycznie prowadzimy zajęcia w ramach następujących programów, innowacji, projektów
i przedsięwzięć:
I. Innowacja pedagogiczna„MAM TALENT I SIĘ TYM CHWALĘ” jest pewnego rodzaju podsumowaniem dotychczasowych działań edukacyjnych i wychowawczych w zakresie rozwijania zainteresowań oraz zdolności dzieci we wszystkich sferach rozwoju oraz ukoronowaniem ich drogi ku samopoznaniu, otwarciu się na otaczający świat i aktywnym udziale w życiu społeczności przedszkolnej. Główne cele innowacji to:
Innowacja zakłada dużą różnorodność sprawdzonych metod pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym, które wykorzystywane będą zarówno podczas zajęć kierowanych, jak i działań swobodnych oraz zajęć dodatkowych proponowanych zainteresowanym dzieciom. Realizujący tę innowację nauczyciel traktować będzie dziecko jako partnera, pomagać mu w indywidualnym rozwoju, wskazywać kierunki jego rozwoju, umożliwiać mu poznanie wewnętrznych predyspozycji i możliwości, ale także zachęcać do opowiadania o swoich zainteresowaniach i prezentowania osiągnięć na form grupy, jak również całego przedszkola.
Mamy nadzieję, że dzieci biorące udział w innowacji pedagogicznej „Mam talent i się tym chwalę” wzbogacą wiedzę o sobie samym oraz ciekawie i aktywnie spędzą czas w przedszkolu.
II. „SZACH – MAT” - innowacja organizacyjno- metodyczna zajęć koła szachowego w przedszkolu dla dzieci 4 -6 letnich.
Szachy odgrywają istotną rolę w nabywaniu i kształtowaniu wielu umiejętności wykorzystywanych przez człowieka w ciągu całego życia. Wprowadzenie nauki gry w szachy w młodszym wieku wpływa wszechstronnie na rozwój dziecka. Dzieci uczące się grać w szachy dostrzegają w nich przede wszystkim rozrywkę, nie zdając sobie sprawy, że bawiąc się drewnianym wojskiem, uczą się i doskonalą swoje umysły. Grając w szachy, musimy przestrzegać pewnych określonych zasad i reguł. Każdy szachista musi więc wykazać się zdyscyplinowaniem, ale i wyobraźnią. Biorąc pod uwagę powyższe, można określić, w jakich płaszczyznach szachy wpływają na rozwój psychiczny i intelektualny dziecka:
CELE SZCZEGÓŁOWE KOŁA SZACHOWEGO to:
III. „MATEMATYKA WOKÓŁ NAS” to projekt edukacyjny, którego cele to:
Myślą przewodnią projektu jest troska o zapewnienie najpełniejszego rozwoju umiejętności matematycznych dzieci, płynne wprowadzenie ich w świat symboli, osiągnięcie przez każde biorące w nim udział dziecko sukcesu oraz budowanie pozytywnego obrazu własnego „Ja”.
IV. Projekt edukacyjny pt. „OBSERWUJEMY, DOŚWIADCZAMY - TAJEMNICE ŚWIATA ODKRYWAMY”
Dzieci w wieku przedszkolnym są ciekawe świata, dlatego też zadają mnóstwo pytań, na które czasami trudno jest udzielić fachowej, rzetelnej, ale jednocześnie zrozumiałej i prostej odpowiedzi. Aby pomóc im w rozwiązywaniu tajemnic świata należy zastosować odpowiednie metody. Naszym zdaniem najlepszym wyjściem jest wykorzystanie metod aktywnych, które pozwolą dziecku zdobyć potrzebną dla niego wiedzę w sposób przystępny. Jest to zgodne z założeniami pedagogiki Johna Dewey'a i Marii Montessori, które to mówią, że dzieci najszybciej i najchętniej uczą się w kontakcie bezpośrednim, poprzez samodzielne działanie. Czynny udział w doświadczeniach i eksperymentach pozwala dziecku poznać świat wielozmysłowo. Kształtuje to w nim bardziej zrozumiały obraz środowiska w jakim żyje i rozwija się. Ułatwia to dziecku przejście z poziomu myślenia sensoryczno-motorycznego do poziomu myślenia konkretno-wyobrażeniowego. Opierając się na Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego celem wychowania jest „budzenie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczymi technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych”, a także „zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej”.
Dzięki realizacji tego projektu pragniemy stworzyć dzieciom warunki do rozwijania ciekawości, umiejętności samodzielności, wyciągania wniosków poprzez samodzielne doświadczanie. Zakładamy, że dzięki aktywnym działaniom dzieci będą w przyszłości dociekliwe, ciekawe świata, otwarte na nowe doświadczenia. Będą konstruktywnie podchodzić do nurtującej je tematyki stawiając odpowiednie pytania badawcze, dostrzegając zależności przyczynowo - skutkowe, samodzielnie rozwiązując problemy i formułując konkretne wnioski.
Cele szczegółowe. Dziecko:
• przeprowadza proste doświadczenia fizyczno-chemiczne zgodnie z instruktażem nauczyciela;
• zadaje pytania o charakterze badawczym;
• szuka odpowiedzi w toku wnikliwej analizy postawionego problemu;
• podejmuje próby przewidzenia wyniku doświadczenia oraz formułowania odpowiedzi na stawiane pytania;
• podejmuje próby formułowania wniosków;
• potrafi wytłumaczyć jak powstają niektóre przedmioty codziennego użytku;
• dostrzega i formułuje zależności pomiędzy przyczynami a skutkami zdarzeń;
• zna i przestrzega zasady obowiązujące podczas prowadzenia doświadczeń i hodowli;
• posługuje się przyrządami badawczymi (lupą, mikroskopem itp.) zgodnie z ich przeznaczeniem;
• wie jakie warunki są niezbędne do rozwoju roślin;
• prowadzi czynności pielęgnacyjne w kąciku przyrody;
• poprawnie nazywa badane przedmioty, zjawiska oraz wykorzystywane w toku zajęć urządzenia techniczne.
V. „RUCH TO ZDROWIE, KAŻDY DZIECIAK WAM TO POWIE”to projekt edukacyjno-wychowawczy, którego nadrzędnym celem jest:
Projekt zakłada wykorzystanie różnorodnych metod i form z zakresu edukacji ruchowej ze szczególnym zaakcentowaniem metod twórczych wśród których warto wymienić: gimnastykę twórczą R. Labana, C.Orffa, gimnastykę rytmiczną A. i M. Kniessów, metodę ruchu rozwijających W. Sherborne, elementów z zakresu kinezjologii edukacyjnej i wiele innych. Zaletą projektu jest również umiejętne połączenie i wykorzystanie w pracy
z dziećmi szerokiego wachlarza zabaw i ćwiczeń z zakresu małej motoryki, których zadaniem jest podniesienie na wyższy poziom ich umiejętności manualnych, a tym samym lepsze przygotowanie dzieci do podjęcia nauki pisania i kontynuowania jej w szkole.
Projekt ten zaprasza dzieci do wspaniałej zabawy, gdzie pod hasłem: „Wyginam śmiało ciało” będą rozwijały swoją ogólną sprawność ruchową, a zawołanie: „Sprawne rączki mamy i nimi działamy” będzie wstępem do różnorodnych działań rozwijających ich sprawność manualną, wśród których warto wymienić: zabawy paluszkowe, posługiwanie się różnymi technikami plastycznymi, zabawy z wykorzystaniem stymulacji dotykowej
– „Senso-psoty”, zabawy z wykorzystaniem Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz, ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej, czy też zabawy i ćwiczenia graficzne z wykorzystaniem tablicy interaktywnej.
VI. Przedsięwzięcie edukacyjno-wychowawcze pt.„JA I TY TO MY” adresowane jest do cztero i pięciolatków oraz składa się z trzech bloków tematycznych, wokół których będą skoncentrowane różnorodne działania dzieci.
W ramach bloku „Ja – postrzegam siebie i rozumiem swoje uczucia” dzieci:
W ramach bloku „Ty – postrzegam innych i rozumiem ich uczucia” dzieci:
W ramach bloku „My – komunikuję się i współpracuję z innymi” dzieci:
Podsumowując: aktywny udział w przedsięwzięciu „Ja i ty to my” ma wywrzeć taki wpływ na dziecko, aby posiadało adekwatny obraz własnej osoby, lepiej rozumiało siebie i innych, umiało z nimi współżyć i potrafiło również w samym sobie znajdować oparcie w trudnych sytuacjach.
VII. „UWAŻNOŚĆ ŻABKI BEATKI, czyli gry, zabawy i ćwiczenia mindfullnes, aby być uważnym, poprawić koncentrację, kochać siebie bardziej i zrozumieć swoje emocje" to przedsięwzięcie edukacyjne, którego celem jest dostarczenie dzieciom wiedzy na temat prostych technik Mindfulness oraz narzędzi i inspiracji do rozwijania kompetencji emocjonalnych, a przede wszystkim obserwowania, rozpoznawania, rozumienia, a także akceptowania reakcji emocjonalnych u siebie i u innych.
Dzieci aktywnie uczestnicząc w zajęciach będą miały okazję do:
VIII. „SMOKI W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY” (projekt zewnętrzny „Miś w świecie wielkiej literatury, akcja „Popołudnie z książką”) to przedsięwzięcie edukacyjno-wychowawcze, którego celem jest:
Mamy nadzieję, że zaplanowane przez nas propozycje różnorodnych aktywności zyskają aprobatę dzieci i przyniosą wymierne korzyści w postaci przyrostu ich wiedzy oraz umiejętności we wszystkich obszarach rozwoju.
"Trzeba dzieciom dać serce, piękno i uśmiech, aby uczyły się kochać ludzi i wszystko, co je otacza."
00-639 Warszawa
ul. Marszałkowska 27/35/A