WOLNE MIEJSCA DLA DZIECI 3- LETNICH I STARSZYCH Przyjmujemy również dzieci 2,5 letnie - ZAPRASZAMY DO OBEJRZENIA PLACÓWKI !!!!
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

NASZE PLANY NA TEN ROK ...

W roku szkolnym 2025/26 przygotowałyśmy wiele ciekawych propozycji edukacyjno-wychowawczych, których wspólnym celem jest wspieranie wszechstronnego rozwoju dzieci w obszarach: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym, a tym samym osiągnięcie przez nie dojrzałości do podjęcia nauki w szkole. Obok codziennej, porannej edukacji, by uatrakcyjnić popołudniowy czas spędzany przez dzieci w przedszkolu systematycznie prowadzimy zajęcia w ramach następujących programów, innowacji, projektów
i przedsięwzięć:

 

I. Innowacja pedagogiczna„MAM TALENT I SIĘ TYM CHWALĘ” jest pewnego rodzaju podsumowaniem dotychczasowych działań edukacyjnych i wychowawczych w zakresie rozwijania zainteresowań oraz zdolności dzieci we wszystkich sferach rozwoju oraz ukoronowaniem ich drogi ku samopoznaniu, otwarciu się na otaczający świat i aktywnym udziale w życiu społeczności przedszkolnej. Główne cele innowacji to:

  • rozwijanie pasji i odkrywanie talentów przez dzieci
  • poszerzenie dziecięcej wiedzy o otaczającym świecie (społecznym, kulturalnym, przyrodniczym, technicznym, sportowym itp.)
  • kształtowanie umiejętności prezentowania swoich pasji i talentów na forum grupy oraz przedszkola

Innowacja zakłada dużą różnorodność sprawdzonych metod pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym, które wykorzystywane będą zarówno podczas zajęć kierowanych, jak i działań swobodnych oraz zajęć dodatkowych proponowanych zainteresowanym dzieciom. Realizujący tę innowację nauczyciel traktować będzie dziecko jako partnera, pomagać mu w indywidualnym rozwoju, wskazywać kierunki jego rozwoju, umożliwiać mu poznanie wewnętrznych predyspozycji i możliwości, ale także zachęcać do opowiadania o swoich zainteresowaniach i prezentowania osiągnięć na form grupy, jak również całego przedszkola.

Mamy nadzieję, że dzieci biorące udział w innowacji pedagogicznej „Mam talent i się tym chwalę” wzbogacą wiedzę o sobie samym oraz ciekawie i aktywnie spędzą czas w przedszkolu.

 

II. „SZACH – MAT” - innowacja organizacyjno- metodyczna zajęć koła szachowego  w przedszkolu dla dzieci 4 -6 letnich.

Szachy odgrywają istotną rolę w nabywaniu i kształtowaniu wielu umiejętności wykorzystywanych przez człowieka w ciągu całego życia. Wprowadzenie nauki gry w szachy w młodszym wieku wpływa wszechstronnie na rozwój dziecka. Dzieci uczące się grać w szachy dostrzegają w nich przede wszystkim rozrywkę, nie zdając sobie sprawy, że bawiąc się drewnianym wojskiem, uczą się i doskonalą swoje umysły. Grając w szachy, musimy przestrzegać pewnych określonych zasad i reguł. Każdy szachista musi więc wykazać się zdyscyplinowaniem, ale i wyobraźnią. Biorąc pod uwagę powyższe, można określić, w jakich płaszczyznach szachy wpływają na rozwój psychiczny i intelektualny dziecka:

  • Rozwój zainteresowań – dziecko poznaje nową dyscyplinę, której istotą jest samodzielne, logiczne rozumowanie, łączące poszczególne elementy wiedzy w jedną harmonijną całość;
  • Aktywność twórcza – specyfika gry w szachy wyklucza odtwórcze traktowanie tego zagadnienia. Wszelkie próby bezmyślnego naśladownictwa skazane są na niepowodzenie. Dziecko samo kreuje wydarzenia na szachownicy i ponosi za nieodpowiedzialność;
  • Rozwijanie pamięci i uwagi – główną umiejętnością w szachach jest zdolność zreasumowania każdej pozycji w sposób dynamiczny, w kategoriach najważniejszych jej elementów. Cała szachownica zostaje ukształtowana w przestrzenno-czasową postać, czyli wzorzec. Towarzyszy temu rozwój wyobraźni wzrokowej i koncentracji;
  • Myślenie logiczno-wyobrażeniowe – ludzie myślą czasami za pomocą wyobrażeń, które są obrazami psychicznymi rzeczywistych doznań zmysłowych i ten właśnie rodzaj myślenia gra szachowa rozwija najpełniej;
  • Rozwój pozytywnych sfer osobowości – szachy wykształcają poczucie obiektywizmu, uznawanie prawd innych ludzi, uczą tolerancji i reakcji na niepowodzenia;
  • Konsekwencja i wytrwałość w działaniu – dzieci mające styczność z szachami, zupełnie inaczej podchodzą do porażek. Zazwyczaj ponownie starają się rozwiązać określony problem i czynią to aż do skutku, podczas gdy ich rówieśnicy bądź rezygnują z wykonania zadania, bądź też obniżają sobie skalę trudności;
  • Aspekty wychowawcze – można je rozpatrywać w kategoriach kary i nagrody. Czymże innym jak nie karą jest przegrana? W dodatku wymierzona natychmiast i adekwatnie do czynu. To samo można powiedzieć o nagrodzie, jaką bez wątpienia jest dla młodego człowieka zwycięstwo, osiągnięte dzięki sile własnego umysłu.

CELE SZCZEGÓŁOWE KOŁA SZACHOWEGO to:

  • Rozwijanie wyobraźni i inteligencji
  • Rozwijanie logicznego myślenia
  • Rozwijanie zdolności do działania w zespole i osiągania zamierzonego celu
  • Wyrabianie poczucia ładu, porządku i estetyki
  • Kształtowanie percepcji wzrokowej
  • Oddziaływanie na zmysły
  • Poczucie własnej wartości
  • Poznawanie i bogacenie słownika terminów szachowych
  • Umiejętność koordynowania ze sobą ruchów
  • Posługiwanie się symbolami szachowymi w celu pokonania bariery językowej
  • Czerpanie radości i zadowolenia grą w szachy

 

III. „MATEMATYKA WOKÓŁ NAS” to projekt edukacyjny, którego cele to:

  • Kształtowanie, rozwijanie wszystkich zmysłów.
  • Dokonywanie analizy, syntezy, porównywania i klasyfikacji spostrzeganych przedmiotów.
  • Poszukiwanie odpowiedzi na nurtujące je pytania, problemy.
  • Stymulowanie twórczej aktywności matematycznej.
  • Kształtowanie postawy kreatywnej.

Myślą przewodnią projektu jest troska o zapewnienie najpełniejszego rozwoju umiejętności matematycznych dzieci, płynne wprowadzenie ich w świat symboli, osiągnięcie przez każde biorące w nim udział dziecko sukcesu oraz budowanie pozytywnego obrazu własnego „Ja”.

 

IV. Projekt edukacyjny pt. „OBSERWUJEMY, DOŚWIADCZAMY - TAJEMNICE ŚWIATA ODKRYWAMY”

Dzieci w wieku przedszkolnym są ciekawe świata, dlatego też zadają mnóstwo pytań, na które czasami trudno jest udzielić fachowej, rzetelnej, ale jednocześnie zrozumiałej i prostej odpowiedzi. Aby pomóc im w rozwiązywaniu tajemnic świata należy zastosować odpowiednie metody. Naszym zdaniem najlepszym wyjściem jest wykorzystanie metod aktywnych, które pozwolą dziecku zdobyć potrzebną dla niego wiedzę w sposób przystępny. Jest to zgodne z założeniami pedagogiki Johna Dewey'a i Marii Montessori, które to mówią, że dzieci najszybciej i najchętniej uczą się w kontakcie bezpośrednim, poprzez samodzielne działanie. Czynny udział w doświadczeniach i eksperymentach pozwala dziecku poznać świat wielozmysłowo. Kształtuje to w nim bardziej zrozumiały obraz środowiska w jakim żyje i rozwija się. Ułatwia to dziecku przejście z poziomu myślenia sensoryczno-motorycznego do poziomu myślenia konkretno-wyobrażeniowego. Opierając się na Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego celem wychowania jest „budzenie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczymi technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych”, a także „zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej”.
Dzięki realizacji tego projektu pragniemy stworzyć dzieciom warunki do rozwijania ciekawości, umiejętności samodzielności, wyciągania wniosków poprzez samodzielne doświadczanie. Zakładamy, że dzięki aktywnym działaniom dzieci będą w przyszłości dociekliwe, ciekawe świata, otwarte na nowe doświadczenia. Będą konstruktywnie podchodzić do nurtującej je tematyki stawiając odpowiednie pytania badawcze, dostrzegając zależności przyczynowo - skutkowe, samodzielnie rozwiązując problemy i formułując konkretne wnioski.

Cele szczegółowe. Dziecko:
• przeprowadza proste doświadczenia fizyczno-chemiczne zgodnie z instruktażem nauczyciela;
• zadaje pytania o charakterze badawczym;
• szuka odpowiedzi w toku wnikliwej analizy postawionego problemu;
• podejmuje próby przewidzenia wyniku doświadczenia oraz formułowania odpowiedzi   na stawiane pytania;
• podejmuje próby formułowania wniosków;
• potrafi wytłumaczyć jak powstają niektóre przedmioty codziennego użytku;
• dostrzega i formułuje zależności pomiędzy przyczynami a skutkami zdarzeń;
• zna i przestrzega zasady obowiązujące podczas prowadzenia doświadczeń i hodowli;
• posługuje się przyrządami badawczymi (lupą, mikroskopem itp.) zgodnie z ich przeznaczeniem;
• wie jakie warunki są niezbędne do rozwoju roślin;
• prowadzi czynności pielęgnacyjne w kąciku przyrody;
• poprawnie nazywa badane przedmioty, zjawiska oraz wykorzystywane w toku zajęć urządzenia techniczne.

 

V. „RUCH TO ZDROWIE, KAŻDY DZIECIAK WAM TO POWIE”to projekt edukacyjno-wychowawczy, którego nadrzędnym celem jest:

  • propagowanie wśród dzieci i rodziców zdrowego stylu życia,
  • uświadomienie im znaczenia aktywności ruchowej dla zdrowia każdego człowieka
  • przygotowanie dzieci do nauki pisania poprzez zabawy i ćwiczenia z zakresu małej motoryki

Projekt zakłada wykorzystanie różnorodnych metod i form z zakresu edukacji ruchowej ze szczególnym zaakcentowaniem metod twórczych wśród których warto wymienić: gimnastykę twórczą R. Labana, C.Orffa, gimnastykę rytmiczną A. i M. Kniessów, metodę ruchu rozwijających W. Sherborne, elementów z zakresu kinezjologii edukacyjnej i wiele innych. Zaletą projektu jest również umiejętne połączenie i wykorzystanie w pracy
z dziećmi szerokiego wachlarza zabaw i ćwiczeń z zakresu małej motoryki, których zadaniem jest podniesienie na wyższy poziom ich umiejętności manualnych, a tym samym lepsze przygotowanie dzieci do podjęcia nauki pisania i kontynuowania jej w szkole.

Projekt ten zaprasza dzieci do wspaniałej zabawy, gdzie pod hasłem: „Wyginam śmiało ciało” będą rozwijały swoją ogólną sprawność ruchową, a zawołanie: „Sprawne rączki mamy i nimi działamy” będzie wstępem do różnorodnych działań rozwijających ich sprawność manualną, wśród których warto wymienić: zabawy paluszkowe, posługiwanie się różnymi technikami plastycznymi, zabawy z wykorzystaniem stymulacji dotykowej
– „Senso-psoty”, zabawy z wykorzystaniem Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz,  ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej, czy też zabawy i ćwiczenia graficzne z wykorzystaniem tablicy interaktywnej.

 

VI. Przedsięwzięcie edukacyjno-wychowawcze pt.„JA I TY TO MY” adresowane jest do cztero i pięciolatków oraz składa się z trzech bloków tematycznych, wokół których będą skoncentrowane różnorodne działania dzieci.

W ramach bloku „Ja – postrzegam siebie i rozumiem swoje uczucia” dzieci:

  • rozwiną własną samoświadomość w odniesieniu do swojego ciała,
  • uświadomią sobie indywidualność i niepowtarzalność własnej osoby,
  • odkryją swoje zdolności, możliwości, umiejętności i zalety,
  • poznają różne sposoby radzenia sobie ze swoimi słabościami, niepowodzeniami,
  • nauczą się dostrzegać i nazywać przeżywane uczucia oraz rozmawiać o nich.

W ramach bloku „Ty – postrzegam innych i rozumiem ich uczucia” dzieci:

  • będą szukały wspólnych cech oraz kształtowały postawę tolerancji wobec różnic osób, które znają,
  • rozwiną w sobie umiejętność dostrzegania w każdym człowieku czegoś dobrego,
  • nabędą umiejętność wczuwania się w stany emocjonalne innych (empatia),
  • uświadomią sobie przez kogo są kochani i kogo kochają,
  • dostrzegą wartość rodziny i jej wielkiego wpływu na rozwój każdego człowieka,
  • poznają różne sposoby okazywania innym przyjaźni i miłości.

W ramach bloku „My – komunikuję się i współpracuję z innymi” dzieci:

  • będą rozwijać umiejętność komunikowania się,
  • poznają zasady skutecznej komunikacji i efektywnego słuchania,
  • rozwiną zdolność wysyłania i odbierania komunikatów,
  • poznają różne sposoby reagowania w sytuacji, gdy komuś dzieje się krzywda,
  • wspólnie stworzą „kanon słów”, które pomogą podbudować każdego człowieka 0i wyzwolą w nim wiarę w siebie,
  • doświadczą radości i satysfakcji ze wspólnie wykonanych zadań,
  • nauczą się świadomego i wolnego od agresji radzenia sobie z konfliktami, opracowując wspólnie nowe kreatywne pomysły na ich rozwiązywanie,
  • zrozumieją znaczenie bycia odpowiedzialnym w wypełnianiu obowiązków i pomaganiu innym,
  • nauczą się rozpoznawać reakcje agresywne, uległe i asertywne
  • nabędą umiejętność umiejętnego odmawiania.

Podsumowując: aktywny udział w przedsięwzięciu „Ja i ty to my” ma wywrzeć taki wpływ na dziecko, aby posiadało adekwatny obraz własnej osoby, lepiej rozumiało siebie i innych, umiało z nimi współżyć i potrafiło również w samym sobie znajdować oparcie w trudnych sytuacjach.

 

 VII. „UWAŻNOŚĆ ŻABKI BEATKI, czyli gry, zabawy i ćwiczenia mindfullnes, aby być uważnym, poprawić koncentrację, kochać siebie bardziej i zrozumieć swoje emocje" to przedsięwzięcie edukacyjne, którego celem jest dostarczenie dzieciom wiedzy na temat prostych technik Mindfulness oraz narzędzi i inspiracji do rozwijania kompetencji emocjonalnych, a przede wszystkim obserwowania, rozpoznawania, rozumienia, a także akceptowania reakcji emocjonalnych u siebie i u innych.

Dzieci aktywnie uczestnicząc w zajęciach będą miały okazję do:

  • kształtowania samooceny, samoakceptacji oraz umiejętności zaspokajania swoich potrzeb w relacjach z rówieśnikami,
  • wzmacniania poczucia własnej wartości, wiary we własne siły,
  • rozwijania umiejętności społecznych, które są niezbędne w nawiązywaniu i utrzymywaniu pozytywnych relacji z innymi,
  • nazywania różnych stanów emocjonalnych, poznawania sposobów radzenia sobie z nimi,
  • integrowania z innymi członkami zespołu wokół wspólnych działań podejmowanych dla osiągnięcia zbiorowego celu,
  • udziału w zabawach i ćwiczeniach oddechowych, relaksacyjnych, wizualizacjach,
  • ćwiczenia motoryki oraz koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej,
  • rozwijania pamięci słownej oraz ruchowej, a także koncentracji uwagi na czynnościach drugiej osoby,
  • gromadzenia doznań w kontakcie z muzyką,
  • czerpania radości z bycia razem jako grupa.

VIII. „SMOKI W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY” (projekt zewnętrzny „Miś  w świecie wielkiej literatury, akcja „Popołudnie z książką”) to przedsięwzięcie edukacyjno-wychowawcze, którego celem jest:

  • wprowadzenie stałego zwyczaju czytania dzieciom, oglądania książeczek i rozmowy o nich,
  • kształtowanie umiejętności dzieci w zakresie aktywnego słuchania czytanych utworów literackich (skupienie uwagi, zapamiętywanie faktów, ustalanie związków przyczynowo skutkowych, ocena postepowania bohaterów, dyskutowanie w grupie na temat wysłuchanych utworów itp.),
  • przybliżenie dzieciom wielu ciekawych pozycji książkowych oraz sylwetek autorów tworzących dla dzieci
  • zainteresowanie przedszkolaków umiejętnością czytania – chęć poznawania nowych liter i pisania ich, samodzielne czytanie tekstów,
  • poszerzenie wiedzy dzieci na temat powstawania książek (droga od autora do czytelnika),
  • tworzenie własnych książeczek na różne tematy (radość z bycia autorem),
  • szanowanie książek przez dzieci (znajomość zasad obchodzenia się z książkami),
  • wspólne naprawianie książek w ramach akcji „Szpital dla książek”,
  • wykonywanie prac plastycznych inspirowanych utworami literatury dziecięcej.

 

Mamy nadzieję, że zaplanowane przez nas propozycje różnorodnych aktywności zyskają aprobatę dzieci i przyniosą wymierne korzyści w postaci przyrostu ich wiedzy oraz umiejętności we wszystkich obszarach rozwoju.

Data dodania: 2025-09-19 20:23:21
Data edycji: 2025-09-19 20:42:27
Ilość wyświetleń: 33

"Trzeba dzieciom dać serce, piękno i uśmiech, aby uczyły się kochać ludzi i wszystko, co je otacza."

Maria Kownacka
Bądź z nami
Urzędu Miejskiego w Policach
Biuletynu Informacji PublicznejTłumacz języka migowego
Biuletynu Informacji Publicznej
Tłumacz języka migowego