Tekst jednolity z dnia 14.09.2022 r.
Statut Przedszkola Publicznego Nr 21 w Warszawie,
ul. Marszałkowska 27/35A
Spis treści:
Rozdział 1: Postanowienia ogólne
Rozdział 2: Cele i zadania przedszkola
Rozdział 3: Bezpieczeństwo i sprawowanie opieki nad dziećmi
Rozdział 4: Organy przedszkola
Rozdział 5: Organizacja pracy przedszkola
Rozdział 6: Zadania nauczycieli i innych pracowników przedszkola
Rozdział 7: Prawa i obowiązki dzieci
Rozdział 8: Prawa i obowiązki rodziców
Rozdział 9: Ceremoniał przedszkola
Rozdział 10: Postanowienia końcowe
Rozdział 1
Postanowienia Ogólne
e-mail: przedszkole@przedszkole21.edu.pl.; p21@eduwarszawa.pl
1) prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
2) prowadzi oddziały ogólnodostępne;
3) przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
4) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach;
5) zapewnia realizację prawa do rocznego przygotowania przedszkolnego.
Przedszkole Nr 21
00-639 Warszawa
tel. 22 825 17 85
NIP 526 24 41 819 Regon 013004350.
Rozdział 2
Cele i zadania przedszkola
indywidualnych potrzeb i możliwości, a także sytuacji społecznej.
1) diagnozowanie środowiska dzieci;
2) rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dzieci
i umożliwianie ich zaspokojenia;
3) rozpoznawanie przyczyn trudności w uczeniu się i w kontaktach społecznych
(we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną lub specjalistyczną);
4) wspieranie dzieci z wybitnymi uzdolnieniami;
5) organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zajęć specjalistycznych;
6) podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowania przedszkolnego;
7) prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród dzieci;
8) upowszechnianie wśród dzieci wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych.
1) kształcenie i wychowanie dostosowane do potrzeb dzieci, umożliwiające naukę
w dostępnym dla dzieci zakresie;
2) zapewnienie specjalistycznej pomocy i opieki.
1) zajęcia w języku polskim;
2) realizację treści związanych z historią, geografią i kulturą naszego regionu i kraju.
1) organizowanie różnorodnych sytuacji wychowawczych, opiekuńczych i edukacyjnych sprzyjających wszechstronnemu rozwojowi dziecka w sferze społecznej, ruchowej
i umysłowej;
2) wspieranie rozwoju duchowego, moralnego, kulturalnego opartego na uniwersalnych wartościach ogólnoludzkich;
3) kształtowanie wrażliwości na potrzeby innych, wychodzenie naprzeciw nim w poczuciu odpowiedzialności za drugiego człowieka;
4) kierowanie procesem wychowawczo-dydaktycznym w sposób podmiotowy i partnerski uwzględniający propozycje dzieci i rodziców;
5) wnikliwą obserwację zachowania i postępów dzieci, diagnozowanie poziomu rozwoju psychoruchowego dzieci rozwijających się wolniej i dzieci o nieharmonijnym rozwoju (kierowanie za zgodą rodziców na badania specjalistyczne);
6) intensywne wspomaganie rozwoju dzieci rozwijających się wolniej lub nieharmonijnie, uwzględniające ich rzeczywiste potrzeby i możliwości;
7) zaspakajanie potrzeb dzieci wyróżniających się uzdolnieniami, zapewnienie warunków umożliwiających im rozwój i osiąganie pierwszych sukcesów.
1) pełnienie funkcji doradczej i wspierającej działania wychowawcze rodziców;
2) organizowanie różnorodnych sytuacji wychowawczych zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego;
3) pomaganie w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej;
4) informowanie na bieżąco o postępach i problemach dziecka;
5) uzgadnianie wspólnie z rodzicami kierunków i zakresu zadań realizowanych
w przedszkolu;
6) wspieranie rodziny w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
7) stwarzanie rodzicom możliwości rozwijania własnych umiejętności wychowawczych;
8) upowszechnianie wiedzy o prawach dziecka;
9) organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla rodziców (zajęć psychoedukacyjnych, porad, konsultacji i warsztatów);
10) podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych, przeciwdziałanie patologii rodzinnej;
11) współpracę z podmiotami działającymi na rzecz rodziny i dzieci;
12) formy współdziałania z rodzicami:
1) Stwarzanie dzieciom warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju osobowości;
2) Kształtowanie u dzieci przyjaznego nastawienia do uczenia się, w tym także zdolności do podejmowania wysiłku intelektualnego;
3) Zachęcanie i wdrażanie dzieci do poznawania świata;
4) Wychowanie do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych, kształtowanie umiejętności rozważnego zachowywania się w codziennych sytuacjach;
5) Wychowanie do zgodnego współdziałania z rówieśnikami i dorosłymi;
6) Wspomaganie rozwoju umysłowego w zakresie kształtowania kultury językowej, przygotowania do nauki czytania i pisania oraz edukacji matematycznej;
7) Realizowanie dążeń dzieci do wypowiadania się w twórczości plastycznej, muzycznej;
8) Łagodzenie stresu adaptacyjnego związanego z przekroczeniem progu szkoły
i podjęciem roli ucznia.
1) dziecka;
2) rodziców dziecka;
3) dyrektora przedszkola;
4) nauczyciela, wychowawcy lub specjalisty;
5) poradni psychologiczno-pedagogicznej;
6) pomocy nauczyciela;
7) pracownika socjalnego;
8) asystenta rodziny;
9) kuratora sądowego;
10) organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działającego na rzecz rodziny, dzieci lub młodzieży.
1) zajęć rozwijających uzdolnienia;
2) zajęć specjalistycznych.
1) rodzicami dziecka;
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi;
3) placówkami doskonalenia nauczycieli;
4) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
5) organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz rodziny i dzieci.
1) wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
2) rozwijanie ich umiejętności wychowawczych.
1) porad;
2) konsultacji;,
3) warsztatów i porad.
Rozdział 3
Bezpieczeństwo i sprawowanie opieki nad dziećmi
1) rozmowa wyjaśniająca dyrektora przedszkola z rodzicami dziecka i sporządzona z niej notatka służbowa;
2) wystąpienie dyrektora przedszkola z wnioskiem do Sądu Rodzinnego i Opiekuńczego
o zbadanie sytuacji rodzinnej dziecka.
Rozdział 4
Organy przedszkola
1) dyrektor przedszkola;
2) rada pedagogiczna;
3) rada rodziców.
1) kieruje działalnością przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz;
2) sprawuje nadzór pedagogiczny;
3) sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
4) realizuje uchwały organów przedszkola podjęte w ramach ich kompetencji;
5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę przedszkola;
6) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
7) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów prawa;
8) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych;
9) stwarza warunki do działania w przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie
i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola;
10) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczeń poradni psychologiczno- pedagogicznych.
1) zatwierdzanie planów pracy przedszkola;
2) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych;
3) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola;
4) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia dzieci z listy wychowanków;
5) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola.
1) organizację pracy przedszkola;
2) projekt planu finansowego przedszkola;
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
13.Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów
w obecności co najmniej połowy jej członków.
1) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia
lub wychowania placówki;
2) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola;
3) wytypowanie przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata
na stanowisko dyrektora przedszkola;
4) przedstawienie swojej opinii dotyczącej oceny dorobku zawodowego nauczyciela
za okres stażu.
1) ustalają zasady współdziałania poszczególnych organów zapewniające w szczególności właściwe wykonywanie kompetencji tych organów określonych w przepisach prawa
i w statucie przedszkola;
2) zapewniają bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami o podejmowanych planowanych działaniach i decyzjach, poprzez zapraszanie na zebrania członków rady rodziców lub rady pedagogicznej, wymianę informacji poprzez przewodniczących rad, pisemne przedstawienie spraw.
Rozdział 5
Organizacja pracy przedszkola
1) prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie, co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
2) przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
3) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone odrębnymi przepisami.
Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci
w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
1) z dziećmi w wieku 3-4 lat - około 15 minut;
2) z dziećmi w wieku 5-6 lat - około 30 minut.
1) czas pracy poszczególnych oddziałów;
2) liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
3) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.
1) dyrektor przedszkola wyznacza Inspektora Ochrony Danych Osobowych,
2) przedszkole przetwarza dane osobowe w zakresie niezbędnym do realizacji zadań statutowych i określonych w przepisach prawa.
Rozdział 6
Zadania nauczycieli i innych pracowników przedszkola
zobowiązani są w szczególności:
1) przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy;
2) przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych i uczestniczyć w szkoleniach z tego zakresu;
3) przestrzegać statutu przedszkola;
4) dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie i sprzęt oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę;
5) przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.
1) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu
w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek, spacerów itp.;
2) planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z dopuszczonym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość;,
3) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań poprzez:
4) współpraca ze specjalistami i instytucjami świadczącymi pomoc psychologiczno- pedagogiczną, zdrowotną, lub inną odpowiednią do sytuacji społecznej dziecka jak też monitorowanie przebiegu pracy specjalisty z dzieckiem przy ścisłej współpracy
z rodzicami;
5) planowanie własnego rozwoju zawodowego - systematyczne podnoszenie swoich kompetencji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego;
6) dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy dydaktycznych oraz troska
o estetykę pomieszczeń;
7) udział w pracach rady pedagogicznej zgodnie z regulaminem i kompetencjami rady pedagogicznej;
8) współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci
z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale
i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju;
9) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej
i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
10) zabezpieczenie danych osobowych dzieci i rodziców, do których ma dostęp;
11) realizacja wniosków rady pedagogicznej, wniosków i zaleceń dyrektora oraz osób kontrolujących;
12) udział w pracach zespołów odpowiednio do ustaleń dyrektora;
13) czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał;
14) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym;
15) wykonywanie innych czynności i zadań zleconych przez dyrektora, zgodnie z umową
o pracę i przepisami prawa.
1) poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dzieci;
2) ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci;
3) włączenia ich w działalność przedszkola.
(skreślony)
(skreślony)
(skreślony)
(skreślony)
(skreślony)
(skreślony)
(skreślony)
Rozdział 7
Prawa i obowiązki dzieci
1) jednomiesięcznej nieobecności dziecka bez wcześniejszego zgłoszenia lub usprawiedliwienia;
2) w sytuacji, gdy narażone jest zdrowie i życie innych dzieci;
3) nie przestrzeganie przez rodziców statutu przedszkola.
1) ustalenie przyczyn i powodów, z powodu których dziecko nie powinno uczęszczać do przedszkola;
2) poinformowanie na piśmie rodziców o wszczęciu postepowania w celu skreślenia dziecka z listy wychowanków przedszkola;
3) podjęcie uchwały o skreśleniu dziecka z listy wychowanków przedszkola;
4) pisemne poinformowanie rodziców o skreśleniu dziecka z listy wychowanków przedszkola;
5) od decyzji o skreśleniu dziecka z listy wychowanków rodzicom przysługuje prawo odwołania się za pośrednictwem dyrektora do organu prowadzącego;
6) po ustalonym terminie odwoławczym dziecko skreśla się z listy wychowanków.
Rozdział 8
Prawa i obowiązki rodziców
1) przestrzeganie statutu przedszkola;
2) współpraca z nauczycielami prowadzącymi grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo - dydaktycznych rodziny i przedszkola;
3) respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców;
4) przygotowanie dziecka do funkcjonowania w grupie w zakresie podstawowych czynności samoobsługowych;
5) przyprowadzanie do przedszkola zdrowego dziecka;
6) rzetelne informowanie o stanie zdrowia dziecka szczególnie w przypadku, gdy może to być istotne dla jego bezpieczeństwa, oraz zdrowia i bezpieczeństwa innych dzieci
i pracowników przedszkola;
7) bezzwłoczne informowanie przedszkola o stwierdzeniu choroby zakaźnej u dziecka;
8) dostarczenie zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia dziecka po przebytej chorobie zakaźnej, pozwalające na pobyt dziecka w przedszkolu;
9) zawiadamianie przedszkola o każdorazowej nieobecności dziecka;
10) przyprowadzanie i odbieranie dziecka osobiście lub przez upoważniona osobę zapewniającą dziecku bezpieczeństwo;
11) przestrzeganie godzin pracy przedszkola;
12) kontrolowanie, również ze względów bezpieczeństwa, co dziecko zabiera do przedszkola, ponieważ przedszkole nie ponosi odpowiedzialności za zgubione przedmioty przyniesione do przedszkola;
13) uczestniczenie w zebraniach organizowanych przez nauczycieli;
14) bezzwłoczne informowanie przedszkole o zmianie telefonu, adresu zamieszkania rodziców;
15) śledzenie na bieżąco informacji wystosowywanych do rodziców za pomocą poczty elektronicznej lub ogłoszeń umieszczanych na terenie przedszkola.
1) zapoznania się z realizowanymi w oddziale programami oraz zadaniami wynikającymi
z rocznego planu pracy oddziału;
2) uzyskiwania na bieżąco rzetelnych informacji na temat aktualnego stanu rozwoju
i postępów swojego dziecka;
3) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, w celu rozpoznawania przyczyn trudności wychowawczych oraz doboru metod udzielania dziecku pomocy;
4) wybierania swojej reprezentacji w formie rad rodziców;
5) zapoznania się ze statutem oraz innymi regulaminami, zarządzeniami i zasadami obowiązującymi w przedszkolu;
6) wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy oddziału lub przedszkola;
7) otrzymania pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz innej zgodnie z potrzebami
i działalnością statutową przedszkola;
8) współorganizacji lub organizacji wspólnych spotkań z okazji uroczystości, imprez czy wydarzeń w przedszkolu;
9) zapoznania się z planowanym jadłospisem;
10) po zakończeniu rekrutacji rodzice mają prawo uczestniczyć ze swoimi dziećmi
w zajęciach adaptacyjnych organizowanych przez przedszkole.
Rozdział 9
Ceremoniał przedszkola
1) pasowanie na przedszkolaka - spotkanie integracyjne;
2) mikołajki;
3) Wigilia;
4) bal karnawałowy;
5) Dzień Babci i Dziadka;
6) Święto Rodziny - festyn rodzinny;
7) pożegnanie absolwentów przedszkola;
8) zakończenie roku szkolnego.
Rozdział 10
Postanowienia końcowe
[1]) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2016 r. poz. 1954, 1985 i 2169 oraz z 2017 r. poz. 60, 949 i 1292.
"Trzeba dzieciom dać serce, piękno i uśmiech, aby uczyły się kochać ludzi i wszystko, co je otacza."
00-639 Warszawa
ul. Marszałkowska 27/35/A