W roku szkolnym 2024/25 przygotowałyśmy wiele ciekawych propozycji edukacyjno-wychowawczych, których wspólnym celem jest wspieranie wszechstronnego rozwoju dzieci w obszarach: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym, a tym samym osiągnięcie przez nie dojrzałości do podjęcia nauki w szkole.
Obok codziennej, porannej edukacji, by uatrakcyjnić popołudniowy czas spędzany przez dzieci w przedszkolu systematycznie prowadzimy zajęcia w ramach następujących programów, innowacji, projektów
i przedsięwzięć:
I. Innowacja pedagogiczna„MAM TALENT I SIĘ TYM CHWALĘ” jest pewnego rodzaju podsumowaniem dotychczasowych działań edukacyjnych i wychowawczych w zakresie rozwijania zainteresowań oraz zdolności dzieci we wszystkich sferach rozwoju oraz ukoronowaniem ich drogi ku samopoznaniu, otwarciu się na otaczający świat i aktywnym udziale w życiu społeczności przedszkolnej. Główne cele innowacji to:
Innowacja zakłada dużą różnorodność sprawdzonych metod pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym, które wykorzystywane będą zarówno podczas zajęć kierowanych, jak i działań swobodnych oraz zajęć dodatkowych proponowanych zainteresowanym dzieciom. Realizujący tę innowację nauczyciel traktować będzie dziecko jako partnera, pomagać mu w indywidualnym rozwoju, wskazywać kierunki jego rozwoju, umożliwiać mu poznanie wewnętrznych predyspozycji i możliwości, ale także zachęcać do opowiadania o swoich zainteresowaniach i prezentowania osiągnięć na form grupy, jak również całego przedszkola.
Mamy nadzieję, że dzieci biorące udział w innowacji pedagogicznej „Mam talent i się tym chwalę” wzbogacą wiedzę o sobie samym oraz ciekawie i aktywnie spędzą czas w przedszkolu.
II.„SZACH – MAT” - innowacja organizacyjno- metodyczna zajęć koła szachowego.
Szachy odgrywają istotną rolę w nabywaniu i kształtowaniu wielu umiejętności wykorzystywanych przez człowieka w ciągu całego życia. Wprowadzenie nauki gry w szachy w młodszym wieku wpływa wszechstronnie na rozwój dziecka. Dzieci uczące się grać w szachy dostrzegają w nich przede wszystkim rozrywkę, nie zdając sobie sprawy, że bawiąc się drewnianym wojskiem, uczą się i doskonalą swoje umysły. Grając w szachy, musimy przestrzegać pewnych określonych zasad i reguł. Każdy szachista musi więc wykazać się zdyscyplinowaniem, ale i wyobraźnią. Biorąc pod uwagę powyższe, można określić, w jakich płaszczyznach szachy wpływają na rozwój psychiczny i intelektualny dziecka:
III. Projekt edukacyjny pt. „WESOŁA ZABAWA Z LITERKAMI” - wspomaganie dzieci w wieku przedszkolnym w kształtowaniu gotowości do nauki czytania i pisania.
Nauka czytania jest jednym z ważniejszych zadań edukacyjnych przedszkola, mającym przygotować wychowanków do nauki w szkole. Nie zawsze jednak udaje się osiągnąć zamierzone rezultaty, tym bardziej, że tradycyjne metody na ogół stosowane nie dają oczekiwanych zamierzeń. Sygnałem niepokojącym jest stale wzrastająca liczba dzieci przejawiających trudności w czytaniu i pisaniu (dysleksja, dysgrafia). Wczesną naukę czytania uznaje się za najskuteczniejszy czynnik, który stymuluje rozwój jednostki, gdyż przypada ona na okres najintensywniejszego rozwoju kory mózgowej. Dziecko kończące wychowanie przedszkolne i rozpoczynające naukę
w szkole podstawowej:
IV. „RUCH TO ZDROWIE, KAŻDY DZIECIAK WAM TO POWIE”to projekt edukacyjno-wychowawczy, którego nadrzędnym celem jest:
Projekt zakłada wykorzystanie różnorodnych metod i form z zakresu edukacji ruchowej ze szczególnym zaakcentowaniem metod twórczych wśród których warto wymienić: gimnastykę twórczą R. Labana, C.Orffa, gimnastykę rytmiczną A. i M. Kniessów, metodę ruchu rozwijających W. Sherborne, elementów z zakresu kinezjologii edukacyjnej i wiele innych. Zaletą projektu jest również umiejętne połączenie i wykorzystanie w pracy
z dziećmi szerokiego wachlarza zabaw i ćwiczeń z zakresu małej motoryki, których zadaniem jest podniesienie na wyższy poziom ich umiejętności manualnych, a tym samym lepsze przygotowanie dzieci do podjęcia nauki pisaniai kontynuowania jej w szkole.
Projekt ten zaprasza dzieci do wspaniałej zabawy, gdzie pod hasłem: „Wyginam śmiało ciało” będą rozwijały swoją ogólną sprawność ruchową, a zawołanie: „Sprawne rączki mamy i nimi działamy” będzie wstępem do różnorodnych działań rozwijających ich sprawność manualną, wśród których warto wymienić: zabawy paluszkowe, posługiwanie się różnymi technikami plastycznymi, zabawy z wykorzystaniem stymulacji dotykowej – „Senso-psoty”, zabawy z wykorzystaniem Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz, ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej, czy też zabawy i ćwiczenia graficzne z wykorzystaniem tablicy interaktywnej.
V. Przedsięwzięcie edukacyjno-wychowawcze pt. „JA I TY TO MY”adresowane jest do pięcio i sześciolatków oraz składa się z trzech bloków tematycznych, wokół których będą skoncentrowane różnorodne działania dzieci.
W ramach bloku „Ja – postrzegam siebie i rozumiem swoje uczucia” dzieci:
W ramach bloku „Ty – postrzegam innych i rozumiem ich uczucia” dzieci:
W ramach bloku „My – komunikuję się i współpracuję z innymi” dzieci:
Podsumowując: aktywny udział w przedsięwzięciu „Ja i ty to my” ma wywrzeć taki wpływ na dziecko, aby posiadało adekwatny obraz własnej osoby, lepiej rozumiało siebie i innych, umiało z nimi współżyć i potrafiło również w samym sobie znajdować oparcie w trudnych sytuacjach.
VI. „KLUB KSIĄŻKOWYCH MOTYLI” to przedsięwzięcie edukacyjno-wychowawcze, którego celem jest:
VII. „W TAJEMNICZYM OGRODZIE CZYLI UCZENIE W TERENIE” to przedsięwzięcie edukacyjno-wychowawcze, który zakłada aktywny udział dzieci w warsztatach, gdzie główny nacisk kładziony jest na wewnętrzne doświadczenie – sposób odczuwania i postrzegania świata oraz wyobraźnię, a także wykorzystanie przyrody w taki sposób, aby ułatwić ich uczestnikom harmonijny rozwój we wszystkich obszarach.
Cele projektu to:
VIII. Przedsięwzięcie edukacyjne „LITERKOWE WYZWANIA TYGRYSÓW” to cykliczne zajęcia edukacyjne rozwijające umiejętności dzieci w różnych obszarach ich rozwoju
Cele przedsięwzięcia to:
Zabawy, ćwiczenia oraz zadania realizowane w ramach tego przedsięwzięcia skutecznie będą wspomagały dzieci w osiąganiu dojrzałości do podjęcia nauki w szkole.
IX. „UWAŻNOŚĆ ŻABKI BEATKI, czyli gry, zabawy i ćwiczenia mindfullnes, aby być uważnym, poprawić koncentrację, kochać siebie bardziej i zrozumieć swoje emocje" to przedsięwzięcie edukacyjne, którego celem jest dostarczenie dzieciom wiedzy na temat prostych technik Mindfulness oraz narzędzi i inspiracji do rozwijania kompetencji emocjonalnych, a przede wszystkim obserwowania, rozpoznawania, rozumienia, a także akceptowania reakcji emocjonalnych u siebie i u innych.
Dzieci aktywnie uczestnicząc w zajęciach będą miały okazję do:
Mamy nadzieję, że zaplanowane przez nas propozycje różnorodnych aktywności zyskają aprobatę dzieci
i przyniosą wymierne korzyści w postaci przyrostu ich wiedzy oraz umiejętności we wszystkich obszarach rozwoju.
"Trzeba dzieciom dać serce, piękno i uśmiech, aby uczyły się kochać ludzi i wszystko, co je otacza."
00-639 Warszawa
ul. Marszałkowska 27/35/A