Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

NASZE PLANY NA TEN ROK ...

W roku szkolnym 2024/25 przygotowałyśmy wiele ciekawych propozycji edukacyjno-wychowawczych, których wspólnym celem jest wspieranie wszechstronnego rozwoju dzieci w obszarach: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym, a tym samym osiągnięcie przez nie dojrzałości do podjęcia nauki w szkole.
Obok codziennej, porannej edukacji, by uatrakcyjnić popołudniowy czas spędzany przez dzieci w przedszkolu systematycznie prowadzimy zajęcia w ramach następujących programów, innowacji, projektów
i przedsięwzięć:

I. Innowacja pedagogiczna„MAM TALENT I SIĘ TYM CHWALĘ” jest pewnego rodzaju podsumowaniem dotychczasowych działań edukacyjnych i wychowawczych w zakresie rozwijania zainteresowań oraz zdolności dzieci we wszystkich sferach rozwoju oraz ukoronowaniem ich drogi ku samopoznaniu, otwarciu się na otaczający świat i aktywnym udziale w życiu społeczności przedszkolnej. Główne cele innowacji to:

  • rozwijanie pasji i odkrywanie talentów przez dzieci
  • poszerzenie dziecięcej wiedzy o otaczającym świecie (społecznym, kulturalnym, przyrodniczym, technicznym, sportowym itp.)
  • kształtowanie umiejętności prezentowania swoich pasji i talentów na forum grupy oraz przedszkola

Innowacja zakłada dużą różnorodność sprawdzonych metod pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym, które wykorzystywane będą zarówno podczas zajęć kierowanych, jak i działań swobodnych oraz zajęć dodatkowych proponowanych zainteresowanym dzieciom. Realizujący tę innowację nauczyciel traktować będzie dziecko jako partnera, pomagać mu w indywidualnym rozwoju, wskazywać kierunki jego rozwoju, umożliwiać mu poznanie wewnętrznych predyspozycji i możliwości, ale także zachęcać do opowiadania o swoich zainteresowaniach i prezentowania osiągnięć na form grupy, jak również całego przedszkola.

Mamy nadzieję, że dzieci biorące udział w innowacji pedagogicznej „Mam talent i się tym chwalę” wzbogacą wiedzę o sobie samym oraz ciekawie i aktywnie spędzą czas w przedszkolu.

II.„SZACH – MAT” - innowacja organizacyjno- metodyczna zajęć koła szachowego.

Szachy odgrywają istotną rolę w nabywaniu i kształtowaniu wielu umiejętności wykorzystywanych przez człowieka w ciągu całego życia. Wprowadzenie nauki gry w szachy w młodszym wieku wpływa wszechstronnie na rozwój dziecka. Dzieci uczące się grać w szachy dostrzegają w nich przede wszystkim rozrywkę, nie zdając sobie sprawy, że bawiąc się drewnianym wojskiem, uczą się i doskonalą swoje umysły. Grając w szachy, musimy przestrzegać pewnych określonych zasad i reguł. Każdy szachista musi więc wykazać się zdyscyplinowaniem, ale i wyobraźnią. Biorąc pod uwagę powyższe, można określić, w jakich płaszczyznach szachy wpływają na rozwój psychiczny i intelektualny dziecka:

  • Rozwój zainteresowań – dziecko poznaje nową dyscyplinę, której istotą jest samodzielne, logiczne rozumowanie, łączące poszczególne elementy wiedzy w jedną harmonijną całość;
  • Aktywność twórcza – specyfika gry w szachy wyklucza odtwórcze traktowanie tego zagadnienia. Wszelkie próby bezmyślnego naśladownictwa skazane są na niepowodzenie. Dziecko samo kreuje wydarzenia na szachownicy i ponosi za nie odpowiedzialność;
  • Rozwijanie pamięci i uwagi – główną umiejętnością w szachach jest zdolność zreasumowania każdej pozycji w sposób dynamiczny, w kategoriach najważniejszych jej elementów. Cała szachownica zostaje ukształtowana w przestrzenno-czasową postać, czyli wzorzec. Towarzyszy temu rozwój wyobraźni wzrokowej i koncentracji;
  • Myślenie logiczno-wyobrażeniowe – ludzie myślą czasami za pomocą wyobrażeń, które są obrazami psychicznymi rzeczywistych doznań zmysłowych i ten właśnie rodzaj myślenia gra szachowa rozwija najpełniej;
  • Rozwój pozytywnych sfer osobowości – szachy wykształcają poczucie obiektywizmu, uznawanie prawd innych ludzi, uczą tolerancji i reakcji na niepowodzenia;
  • Konsekwencja i wytrwałość w działaniu – dzieci mające styczność z szachami, zupełnie inaczej podchodzą do porażek. Zazwyczaj ponownie starają się rozwiązać określony problem i czynią to aż do skutku, podczas gdy ich rówieśnicy bądź rezygnują z wykonania zadania, bądź też obniżają sobie skalę trudności;
  • Aspekty wychowawcze – można je rozpatrywać w kategoriach kary i nagrody. Czymże innym jak nie karą jest przegrana? W dodatku wymierzona natychmiast i adekwatnie do czynu. To samo można powiedzieć o nagrodzie, jaką bez wątpienia jest dla młodego człowieka zwycięstwo, osiągnięte dzięki sile własnego umysłu.

III. Projekt edukacyjny pt. „WESOŁA ZABAWA Z LITERKAMI” - wspomaganie dzieci w wieku przedszkolnym w kształtowaniu gotowości do nauki czytania i pisania.

Nauka czytania jest jednym z ważniejszych zadań edukacyjnych przedszkola, mającym przygotować wychowanków do nauki w szkole. Nie zawsze jednak udaje się osiągnąć zamierzone rezultaty, tym bardziej, że tradycyjne metody na ogół stosowane nie dają oczekiwanych zamierzeń. Sygnałem niepokojącym jest stale wzrastająca liczba dzieci przejawiających trudności w czytaniu i pisaniu (dysleksja, dysgrafia). Wczesną naukę czytania uznaje się za najskuteczniejszy czynnik, który stymuluje rozwój jednostki, gdyż przypada ona na okres najintensywniejszego rozwoju kory mózgowej. Dziecko kończące wychowanie przedszkolne i rozpoczynające naukę
w szkole podstawowej:

  • potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenia typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki,
  • potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach,
  • dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania,
  • interesuje się czytaniem i pisaniem; jest gotowe do nauki czytania i pisania,
  • słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami.
  • układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej,
  • rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków oraz często stosowanych oznaczeń i symboli, np. w przedszkolu, na ulicy, na dworcu.

 IV. „RUCH TO ZDROWIE, KAŻDY DZIECIAK WAM TO POWIE”to projekt edukacyjno-wychowawczy, którego nadrzędnym celem jest:

  • propagowanie wśród dzieci i rodziców zdrowego stylu życia,
  • uświadomienie im znaczenia aktywności ruchowej dla zdrowia każdego człowieka
  • przygotowanie dzieci do nauki pisania poprzez zabawy i ćwiczenia z zakresu małej motoryki

Projekt zakłada wykorzystanie różnorodnych metod i form z zakresu edukacji ruchowej ze szczególnym zaakcentowaniem metod twórczych wśród których warto wymienić: gimnastykę twórczą R. Labana, C.Orffa, gimnastykę rytmiczną A. i M. Kniessów, metodę ruchu rozwijających W. Sherborne, elementów z zakresu kinezjologii edukacyjnej i wiele innych. Zaletą projektu jest również umiejętne połączenie i wykorzystanie w pracy
z dziećmi szerokiego wachlarza zabaw i ćwiczeń z zakresu małej motoryki, których zadaniem jest podniesienie na wyższy poziom ich umiejętności manualnych, a tym samym lepsze przygotowanie dzieci do podjęcia nauki pisaniai kontynuowania jej w szkole.

Projekt ten zaprasza dzieci do wspaniałej zabawy, gdzie pod hasłem: „Wyginam śmiało ciało” będą rozwijały swoją ogólną sprawność ruchową, a zawołanie: „Sprawne rączki mamy i nimi działamy” będzie wstępem do różnorodnych działań rozwijających ich sprawność manualną, wśród których warto wymienić: zabawy paluszkowe, posługiwanie się różnymi technikami plastycznymi, zabawy z wykorzystaniem stymulacji dotykowej – „Senso-psoty”, zabawy z wykorzystaniem Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz,  ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej, czy też zabawy i ćwiczenia graficzne z wykorzystaniem tablicy interaktywnej.

V. Przedsięwzięcie edukacyjno-wychowawcze pt„JA I TY TO MY”adresowane jest do pięcio i sześciolatków oraz składa się z trzech bloków tematycznych, wokół których będą skoncentrowane różnorodne działania dzieci.

W ramach bloku „Ja – postrzegam siebie i rozumiem swoje uczucia” dzieci:

  • rozwiną własną samoświadomość w odniesieniu do swojego ciała,
  • uświadomią sobie indywidualność i niepowtarzalność własnej osoby,
  • odkryją swoje zdolności, możliwości, umiejętności i zalety,
  • poznają różne sposoby radzenia sobie ze swoimi słabościami, niepowodzeniami,
  • nauczą się dostrzegać i nazywać przeżywane uczucia oraz rozmawiać o nich.

W ramach bloku „Ty – postrzegam innych i rozumiem ich uczucia” dzieci:

  • będą szukały wspólnych cech oraz kształtowały postawę tolerancji wobec różnic osób, które znają,
  • rozwiną w sobie umiejętność dostrzegania w każdym człowieku czegoś dobrego,
  • nabędą umiejętność wczuwania się w stany emocjonalne innych (empatia),
  • uświadomią sobie przez kogo są kochani i kogo kochają,
  • dostrzegą wartość rodziny i jej wielkiego wpływu na rozwój każdego człowieka,
  • poznają różne sposoby okazywania innym przyjaźni i miłości.

W ramach bloku „My – komunikuję się i współpracuję z innymi” dzieci:

  • będą rozwijać umiejętność komunikowania się,
  • poznają zasady skutecznej komunikacji i efektywnego słuchania,
  • rozwiną zdolność wysyłania i odbierania komunikatów,
  • poznają różne sposoby reagowania w sytuacji, gdy komuś dzieje się krzywda,
  • wspólnie stworzą „kanon słów”, które pomogą podbudować każdego człowieka i wyzwolą w nim wiarę w siebie,
  • doświadczą radości i satysfakcji ze wspólnie wykonanych zadań,
  • nauczą się świadomego i wolnego od agresji radzenia sobie z konfliktami, opracowując wspólnie nowe kreatywne pomysły na ich rozwiązywanie,
  • zrozumieją znaczenie bycia odpowiedzialnym w wypełnianiu obowiązków i pomaganiu innym,
  • nauczą się rozpoznawać reakcje agresywne, uległe i asertywne
  • nabędą umiejętność umiejętnego odmawiania.

Podsumowując: aktywny udział w przedsięwzięciu „Ja i ty to my” ma wywrzeć taki wpływ na dziecko, aby posiadało adekwatny obraz własnej osoby, lepiej rozumiało siebie i innych, umiało z nimi współżyć i potrafiło również w samym sobie znajdować oparcie w trudnych sytuacjach.

 

VI. „KLUB KSIĄŻKOWYCH MOTYLI” to przedsięwzięcie edukacyjno-wychowawcze, którego celem jest:

  • wprowadzenie stałego zwyczaju czytania dzieciom, oglądania książeczek i rozmowy o nich,
  • kształtowanie umiejętności dzieci w zakresie aktywnego słuchania czytanych utworów literackich (skupienie uwagi, zapamiętywanie faktów, ustalanie związków przyczynowo skutkowych, ocena postepowania bohaterów, dyskutowanie w grupie na temat wysłuchanych utworów itp.),
  • przybliżenie dzieciom wielu ciekawych pozycji książkowych oraz sylwetek autorów tworzących dla dzieci,
  • zainteresowanie przedszkolaków umiejętnością czytania – chęć poznawania nowych liter i pisania ich, samodzielne czytanie tekstów,
  • poszerzenie wiedzy dzieci na temat powstawania książek (droga od autora do czytelnika),
  • tworzenie własnych książeczek na różne tematy (radość z bycia autorem),
  • szanowanie książek przez dzieci (znajomość zasad obchodzenia się z książkami),
  • wspólne naprawianie książek w ramach akcji „Szpital dla książek”,
  • wykonywanie prac plastycznych inspirowanych utworami literatury dziecięcej.

VII. „W TAJEMNICZYM OGRODZIE CZYLI UCZENIE W TERENIE” to przedsięwzięcie edukacyjno-wychowawcze, który zakłada aktywny udział dzieci w warsztatach, gdzie główny nacisk kładziony jest na wewnętrzne doświadczenie – sposób odczuwania i postrzegania świata oraz wyobraźnię, a także wykorzystanie przyrody w taki sposób, aby ułatwić ich uczestnikom harmonijny rozwój we wszystkich obszarach.

Cele projektu to:

  • Stymulacja wszechstronnego rozwoju dziecka.
  • Rozwijanie wrażliwości, wyobraźni i twórczego myślenia.
  • Ćwiczenie dużej motoryki oraz koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej.
  • Kształtowanie poczucia własnej wartości, samooceny oraz wspieranie rozwoju tożsamości.
  • Wielozmysłowe poznawanie otaczającego świata.
  • Zapewnienie dzieciom doznań estetycznych w bezpośrednim kontakcie z przyrodą.
  • Stwarzanie okazji do wyrażania siebie w różnych formach ekspresji: słownej, muzyczno-ruchowej oraz plastycznej.
  • Rozwijanie umiejętności komunikowania się z innymi w obszarze pozawerbalnym.
  • Wdrażanie do samodzielności, odpowiedzialności i umiejętności planowania działań na miarę indywidualnych możliwości każdego dziecka.
  • Wyrażanie swojego zdania na forum grupy oraz akceptacja zdań odmiennych prezentowanych przez innych uczestników warsztatów (ewaluacja zajęć).
  • Stosowanie różnych strategii motywowania i wyzwalania aktywności dzieci, by zapewnić dzieciom okazję do odniesienia sukcesu (na miarę ich możliwości).
  • Wdrażanie do współpracy w grupie i wzajemnej pomocy.

VIII. Przedsięwzięcie edukacyjne „LITERKOWE WYZWANIA TYGRYSÓW” to cykliczne zajęcia edukacyjne rozwijające umiejętności dzieci w różnych obszarach ich rozwoju

Cele przedsięwzięcia to:

  • Trening umiejętności w zakresie czynności samoobsługowych oraz nawyków higienicznych i kulturalnych.
  • Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
  • Doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej, rozwijanie sprawności zapamiętywania informacji przedstawianych w formie graficznej.
  • Usprawnianie funkcji słuchowych w tym słuchu fonematycznego.
  • Doskonalenie sprawności manualnej, rozwijanie umiejętności grafomotorycznych.
  • Kształtowanie logicznego myślenia oraz umiejętności matematycznych.
  • Aktywna praca nad kształtowaniem prawidłowych nawyków w zakresie wykonywania przez dzieci zadań indywidualnie oraz w zespole.

Zabawy, ćwiczenia oraz zadania realizowane w ramach tego przedsięwzięcia skutecznie będą wspomagały dzieci w osiąganiu dojrzałości do podjęcia nauki w szkole.

 

IX. „UWAŻNOŚĆ ŻABKI BEATKI, czyli gry, zabawy i ćwiczenia mindfullnes, aby być uważnym, poprawić koncentrację, kochać siebie bardziej i zrozumieć swoje emocje" to przedsięwzięcie edukacyjne, którego celem jest dostarczenie dzieciom wiedzy na temat prostych technik Mindfulness oraz narzędzi i inspiracji do rozwijania kompetencji emocjonalnych, a przede wszystkim obserwowania, rozpoznawania, rozumienia, a także akceptowania reakcji emocjonalnych u siebie i u innych.

Dzieci aktywnie uczestnicząc w zajęciach będą miały okazję do:

  • kształtowania samooceny, samoakceptacji oraz umiejętności zaspokajania swoich potrzeb w relacjach z rówieśnikami,
  • wzmacniania poczucia własnej wartości, wiary we własne siły,
  • rozwijania umiejętności społecznych, które są niezbędne w nawiązywaniu i utrzymywaniu pozytywnych relacji z innymi,
  • nazywania różnych stanów emocjonalnych, poznawania sposobów radzenia sobie z nimi,
  • integrowania z innymi członkami zespołu wokół wspólnych działań podejmowanych dla osiągnięcia zbiorowego celu,
  • udziału w zabawach i ćwiczeniach oddechowych, relaksacyjnych, wizualizacjach,
  • ćwiczenia motoryki oraz koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej,
  • rozwijania pamięci słownej oraz ruchowej, a także koncentracji uwagi na czynnościach drugiej osoby,
  • gromadzenia doznań w kontakcie z muzyką,
  • czerpania radości z bycia razem jako grupa.

 

Mamy nadzieję, że zaplanowane przez nas propozycje różnorodnych aktywności zyskają aprobatę dzieci
i przyniosą wymierne korzyści w postaci przyrostu ich wiedzy oraz umiejętności we wszystkich obszarach rozwoju.

Data dodania: 2024-10-06 19:44:38
Data edycji: 2024-10-06 20:05:16
Ilość wyświetleń: 58

"Trzeba dzieciom dać serce, piękno i uśmiech, aby uczyły się kochać ludzi i wszystko, co je otacza."

Maria Kownacka
Bądź z nami
Urzędu Miejskiego w Policach
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej