W roku szkolnym 2022/23 przygotowałyśmy wiele ciekawych propozycji edukacyjno-wychowawczych, których wspólnym celem jest wspieranie wszechstronnego rozwoju dzieci w obszarach: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym, a tym samym osiągnięcie przez nie dojrzałości do podjęcia nauki w szkole.
Obok codziennej, porannej edukacji, by uatrakcyjnić popołudniowy czas spędzany przez dzieci w przedszkolu systematycznie prowadzimy zajęcia w ramach następujących programów, innowacji, projektów i przedsięwzięć:
I. Program profilaktyki zdrowotnej „Więcej wiem, mniej choruję”
Autor programu - Powiatowa Stacja Sanitarno -Epidemiologiczna w m.st. Warszawie
Program profilaktyki chorób zakaźnych - VII edycja
II. Innowacja pedagogiczna „MAM TALENT I SIĘ TYM CHWALĘ” jest pewnego rodzaju podsumowaniem dotychczasowych działań edukacyjnych i wychowawczych w zakresie rozwijania zainteresowań oraz zdolności dzieci we wszystkich sferach rozwoju oraz ukoronowaniem ich drogi ku samopoznaniu, otwarciu się na otaczający świat i aktywnym udziale w życiu społeczności przedszkolnej. Główne cele innowacji to:
Innowacja zakłada dużą różnorodność sprawdzonych metod pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym, które wykorzystywane będą zarówno podczas zajęć kierowanych, jak i działań swobodnych oraz zajęć dodatkowych proponowanych zainteresowanym dzieciom. Realizujący tę innowację nauczyciel traktować będzie dziecko jako partnera, pomagać mu w indywidualnym rozwoju, wskazywać kierunki jego rozwoju, umożliwiać mu poznanie wewnętrznych predyspozycji i możliwości, ale także zachęcać do opowiadania o swoich zainteresowaniach
i prezentowania osiągnięć na form grupy, jak również całego przedszkola.
Mamy nadzieję, że dzieci biorące udział w innowacji pedagogicznej „Mam talent i się tym chwalę” wzbogacą wiedzę o sobie samym oraz ciekawie i aktywnie spędzą czas w przedszkolu.
III. „Szach - Mat" innowacja organizacyjno – metodyczna zajęć koła szachowego w przedszkolu dla dzieci 5 - 6 letnich
WPŁYW SZACHÓW NA ROZWÓJ PSYCHICZNY I INTELEKTUALNY DZIECKA:
IV.PROJEKY EDUKACYJNO – WYCHOWAWCZY DLA DZIECI 3 - 6 LETNICH „WSZYSTKO MOŻE BYĆ MUZYKĄ”
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Kształtowanie podstawowych zdolności muzycznych (śpiew, taniec, słuchanie muzyki…),
Kształtowanie poczucia rytmu,
Wyrabianie umiejętności układania prostych melodii do podanego tekstu,
Wyrabianie pamięci i wyobraźni muzycznej,
Rozwijanie umiejętności rozróżniania głosu męskiego i żeńskiego,
Kształtowanie wrażliwości na zmianę tempa, dynamiki i wysokości dźwięku,
Kształtowanie umiejętności słuchania muzyki,
Zapoznanie z wyglądem i brzmieniem wybranych instrumentów muzycznych,
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania dźwięków wybranych instrumentów muzycznych,
Rozwijanie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych,
Rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
Kształtowanie umiejętności wyodrębniania części słuchanego utworu,
Rozwijanie umiejętności rozróżniania rożnych typów muzyki( np. muzyka poważna, disco, techno, ludowa…),
Kształtowanie umiejętności odzwierciedlania muzyki w formie plastycznej i ruchowej.
V. PROJEKT EDUKACYJNO – WYCHOWAWCZY DLA DZIECI 4-5 LETNICH PT.: „MATEMATYKA WOKÓŁ NAS”
Założenia projektu są skorelowane z celami zawartymi w podstawie programowej, obejmują one:
1.Rozbudzanie dziecięcej aktywności i samodzielności poprzez działanie z zakresu edukacji matematycznej.
2.Nabywanie wiadomości i umiejętności potrzebnych do rozpoczęcia szkolnej edukacji matematycznej.
3.Rozwijanie umiejętności praktycznego zastosowania kompetencji matematycznych
w codziennym życiu.
4.Stworzenia warunków sprzyjających zdobywaniu kompetencji matematycznych w toku zabawy.
5.Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
6.Kształtowanie odporności emocjonalnej koniecznej do radzenia sobie z zadaniami
o charakterze matematycznym.
VI. „PRZEDSIĘWZIĘCIE EDUKACYJNO – WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 4-5 LETNICH PT.: „Na problem bajka”
CEL GŁÓWNY
Przedsięwzięcie zgodne jest z Podstawą programową wychowania przedszkolnego (Rozporządzenie z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego – Dziennik Ustaw z 2017 r. poz.356). Treści z zakresu bajkoterapii realizowane będą również w oparciu o roczny plan pracy przedszkola oraz miesięczne plany pracy wychowawczo – dydaktycznej. Cele są zgodne z podstawą programową i dotyczą obszarów: II Emocjonalny obszar rozwoju dziecka; III Społeczny obszar rozwoju dziecka;
IV Poznawczy obszar rozwoju dziecka.
Cele odnoszą się do zadań przedszkola określonych w podstawie programowej:
8. Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
9. Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
12. Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
VII. "MALUCH W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY" to przedsięwzięcie edukacyjne realizowane w ramach akcji "Popołudnie z książką", którego celem jest:
VIII. Projekt zewnętrzny "Mały miś w świecie wielkiej literatury"
Wiodące kompetencje kluczowe: • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się; • kompetencje obywatelskie; • kompetencje w zakresie świadomości
i ekspresji kulturalnej.
Rozwijanie czytelnictwa: • codzienne czytanie dzieciom w towarzystwie Małego Misia – ich przewodnika po świecie literatury; • zachęcanie rodziców przedszkolaków do czytania dzieciom; • prowadzenie dzienniczka; • stworzenie przedszkolnego kącika książki.
Mamy nadzieję, że zaplanowane przez nas propozycje różnorodnych aktywności zyskają aprobatę dzieci
i przyniosą wymierne korzyści w postaci przyrostu ich wiedzy oraz umiejętności we wszystkich obszarach rozwoju.
"Trzeba dzieciom dać serce, piękno i uśmiech, aby uczyły się kochać ludzi i wszystko, co je otacza."
00-639 Warszawa
ul. Marszałkowska 27/35/A