Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

NASZE PLANY NA TEN ROK ...

 

W roku szkolnym 2022/23 przygotowałyśmy wiele ciekawych propozycji edukacyjno-wychowawczych, których wspólnym celem jest wspieranie wszechstronnego rozwoju dzieci w obszarach: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym, a tym samym osiągnięcie przez nie dojrzałości do podjęcia nauki w szkole.
Obok codziennej, porannej edukacji, by uatrakcyjnić popołudniowy czas spędzany przez dzieci w przedszkolu systematycznie prowadzimy zajęcia w ramach następujących programów, innowacji, projektów i przedsięwzięć:


I. Program profilaktyki zdrowotnej „Więcej wiem, mniej choruję” 
Autor programu - Powiatowa Stacja Sanitarno -Epidemiologiczna w m.st. Warszawie

Program profilaktyki chorób zakaźnych - VII edycja

II. Innowacja pedagogiczna „MAM TALENT I SIĘ TYM CHWALĘ” jest pewnego rodzaju podsumowaniem dotychczasowych działań edukacyjnych i wychowawczych w zakresie rozwijania zainteresowań oraz zdolności dzieci we wszystkich sferach rozwoju oraz ukoronowaniem ich drogi ku samopoznaniu, otwarciu się na otaczający świat i aktywnym udziale w życiu społeczności przedszkolnej. Główne cele innowacji to:

  • rozwijanie pasji i odkrywanie talentów przez dzieci
  • poszerzenie dziecięcej wiedzy o otaczającym świecie (społecznym, kulturalnym, przyrodniczym, technicznym, sportowym itp.)
  • kształtowanie umiejętności prezentowania swoich pasji i talentów na forum grupy oraz przedszkola

Innowacja zakłada dużą różnorodność sprawdzonych metod pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym, które wykorzystywane będą zarówno podczas zajęć kierowanych, jak i działań swobodnych oraz zajęć dodatkowych proponowanych zainteresowanym dzieciom. Realizujący tę innowację nauczyciel traktować będzie dziecko jako partnera, pomagać mu w indywidualnym rozwoju, wskazywać kierunki jego rozwoju, umożliwiać mu poznanie wewnętrznych predyspozycji i możliwości, ale także zachęcać do opowiadania o swoich zainteresowaniach
i prezentowania osiągnięć na form grupy, jak również całego przedszkola.

Mamy nadzieję, że dzieci biorące udział w innowacji pedagogicznej „Mam talent i się tym chwalę” wzbogacą wiedzę o sobie samym oraz ciekawie i aktywnie spędzą czas w przedszkolu.

III. „Szach - Mat" innowacja organizacyjno – metodyczna zajęć koła szachowego w przedszkolu dla dzieci  5 - 6 letnich

WPŁYW SZACHÓW NA ROZWÓJ PSYCHICZNY I INTELEKTUALNY DZIECKA:

  1. Rozwój zainteresowań – dziecko poznaje nową dyscyplinę, której istotą jest samodzielne, logiczne rozumowanie, łączące poszczególne elementy wiedzy w jedną harmonijną całość;
  1. Aktywność twórcza – specyfika gry w szachy wyklucza odtwórcze traktowanie tego zagadnienia. Wszelkie próby bezmyślnego naśladownictwa skazane są na niepowodzenie. Dziecko samo kreuje wydarzenia na szachownicy i ponosi za nie odpowiedzialność;
  2. Rozwijanie pamięci i uwagi – główną umiejętnością w szachach jest zdolność zreasumowania każdej pozycji
    w sposób dynamiczny, w kategoriach najważniejszych jej elementów. Cała szachownica zostaje ukształtowana
    w przestrzenno-czasową postać, czyli wzorzec. Towarzyszy temu rozwój wyobraźni wzrokowej i koncentracji;
  3. Myślenie logiczno-wyobrażeniowe – ludzie myślą czasami za pomocą wyobrażeń, które są obrazami psychicznymi rzeczywistych doznań zmysłowych (Tamże, s.196) i ten właśnie rodzaj myślenia gra szachowa rozwija najpełniej;
  1. Rozwój pozytywnych sfer osobowości – szachy wykształcają poczucie obiektywizmu, uznawanie prawd innych ludzi, uczą tolerancji i reakcji na niepowodzenia;
  2. Konsekwencja i wytrwałość w działaniu – dzieci mające styczność z szachami, zupełnie inaczej podchodzą do porażek. Zazwyczaj ponownie starają się rozwiązać określony problem i czynią to aż do skutku, podczas gdy ich rówieśnicy bądź rezygnują z wykonania zadania, bądź też obniżają sobie skalę trudności;
  1. Aspekty wychowawcze – można je rozpatrywać w kategoriach kary i nagrody. Czymże innym jak nie karą jest przegrana? W dodatku wymierzona natychmiast i adekwatnie do czynu. To samo można powiedzieć o nagrodzie, jaką bez wątpienia jest dla młodego człowieka zwycięstwo, osiągnięte dzięki sile własnego umysłu. Czymże więc są szachy? W naszym rozumieniu to nic innego, jak narzędzie stymulujące rozwój emocjonalny i intelektualny dziecka, kształtujące jego osobowość i pozwalające na rozwój twórczego potencjału, który drzemie w każdym młodym człowieku.
  1. Rozwijanie umiejętności matematycznych i logicznego myślenia.

IV.PROJEKY EDUKACYJNO – WYCHOWAWCZY DLA DZIECI 3 - 6 LETNICH „WSZYSTKO MOŻE BYĆ MUZYKĄ”

CELE SZCZEGÓŁOWE:

Kształtowanie podstawowych zdolności muzycznych (śpiew, taniec, słuchanie muzyki…),

Kształtowanie poczucia rytmu,

Wyrabianie umiejętności układania prostych melodii do podanego tekstu,

Wyrabianie pamięci i wyobraźni muzycznej,

Rozwijanie umiejętności rozróżniania głosu męskiego i żeńskiego,

Kształtowanie wrażliwości na zmianę tempa, dynamiki i wysokości dźwięku,

Kształtowanie umiejętności słuchania muzyki,

Zapoznanie z wyglądem i brzmieniem wybranych instrumentów muzycznych,

Kształtowanie umiejętności rozpoznawania dźwięków wybranych instrumentów muzycznych,

Rozwijanie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych,

Rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,

Kształtowanie umiejętności wyodrębniania części słuchanego utworu,

Rozwijanie umiejętności rozróżniania rożnych typów muzyki( np. muzyka poważna, disco, techno, ludowa…),

Kształtowanie umiejętności odzwierciedlania muzyki w formie plastycznej i ruchowej.

V. PROJEKT EDUKACYJNO – WYCHOWAWCZY DLA DZIECI 4-5 LETNICH  PT.: „MATEMATYKA WOKÓŁ NAS”

Założenia projektu są skorelowane z celami zawartymi w podstawie programowej, obejmują one:

1.Rozbudzanie dziecięcej aktywności i samodzielności poprzez działanie z zakresu edukacji matematycznej.

2.Nabywanie wiadomości i umiejętności potrzebnych do rozpoczęcia szkolnej edukacji matematycznej.

3.Rozwijanie umiejętności praktycznego zastosowania kompetencji matematycznych
w codziennym życiu.

4.Stworzenia warunków sprzyjających zdobywaniu kompetencji matematycznych w toku zabawy.

5.Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.

6.Kształtowanie odporności emocjonalnej koniecznej do radzenia sobie z zadaniami
 o charakterze matematycznym.

VI. „PRZEDSIĘWZIĘCIE EDUKACYJNO –  WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 4-5 LETNICH PT.: „Na problem bajka”

CEL GŁÓWNY

Przedsięwzięcie zgodne jest z Podstawą programową wychowania przedszkolnego (Rozporządzenie z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego – Dziennik Ustaw z 2017 r. poz.356). Treści  z zakresu bajkoterapii realizowane będą również w oparciu o roczny plan pracy przedszkola oraz miesięczne plany pracy wychowawczo – dydaktycznej. Cele  są zgodne z podstawą programową i dotyczą obszarów: II Emocjonalny obszar rozwoju dziecka; III Społeczny obszar rozwoju dziecka;
 IV Poznawczy obszar rozwoju dziecka.
Cele  odnoszą się do zadań przedszkola określonych w podstawie programowej:
8. Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
9. Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
12. Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.

VII. "MALUCH W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY" to przedsięwzięcie edukacyjne realizowane w ramach akcji "Popołudnie z książką", którego celem jest:

  • wprowadzenie stałego zwyczaju czytania dzieciom, oglądania książeczek i rozmowy o nich,
  • kształtowanie umiejętności dzieci w zakresie aktywnego słuchania czytanych utworów literackich (skupienie uwagi, zapamiętywanie faktów, ustalanie związków przyczynowo skutkowych, ocena postepowania bohaterów, dyskutowanie w grupie na temat wysłuchanych utworów itp.),
  • przybliżenie dzieciom wielu ciekawych pozycji książkowych oraz sylwetek autorów tworzących dla dzieci,
  • zainteresowanie przedszkolaków umiejętnością czytania – chęć poznawania nowych liter i pisania ich, samodzielne czytanie tekstów,
  • poszerzenie wiedzy dzieci na temat powstawania książek (droga od autora do czytelnika),
  • tworzenie własnych książeczek na różne tematy (radość z bycia autorem),
  • szanowanie książek przez dzieci (znajomość zasad obchodzenia się z książkami),
  • wspólne naprawianie książek w ramach akcji „Szpital dla książek”,
  • wykonywanie prac plastycznych inspirowanych utworami literatury dziecięcej,

VIII. Projekt zewnętrzny "Mały miś w świecie wielkiej literatury"

Wiodące kompetencje kluczowe: • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się; • kompetencje obywatelskie; • kompetencje w zakresie świadomości
i ekspresji kulturalnej.

Rozwijanie czytelnictwa: • codzienne czytanie dzieciom w towarzystwie Małego Misia – ich przewodnika po świecie literatury; • zachęcanie rodziców przedszkolaków do czytania dzieciom; • prowadzenie dzienniczka; • stworzenie przedszkolnego kącika książki.

 

Mamy nadzieję, że zaplanowane przez nas propozycje różnorodnych aktywności zyskają aprobatę dzieci
i przyniosą wymierne korzyści w postaci przyrostu ich wiedzy oraz umiejętności we wszystkich obszarach rozwoju.

Data dodania: 2023-09-22 09:05:09
Data edycji: 2023-09-24 12:33:04
Ilość wyświetleń: 442

"Trzeba dzieciom dać serce, piękno i uśmiech, aby uczyły się kochać ludzi i wszystko, co je otacza."

Maria Kownacka
Bądź z nami
Urzędu Miejskiego w Policach
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej